Kontrast
A A A
Polski BIP Gminy Kocmyrzów-Luborzyca

Wójtowie i Burmistrzowie APELUJĄ w sprawie Strefy Czystego Transportu w Krakowie.

Wójtowie i Burmistrzowie gmin należących do Stowarzyszenia Metropolia Krakowska przedstawili stanowisko dotyczące wdrażania Strefy Czystego Transportu (SCT) w Krakowie. Apelują oni o uwzględnienie w projekcie uchwały Rady Miasta Krakowa zasad, które pozwolą na skuteczne i sprawiedliwe wdrażanie zmian dla wszystkich mieszkańców Metropolii.

Współpraca na rzecz efektywnych działań
Gminy zrzeszone w Metropolii Krakowskiej w 2024 roku przyjęły Plan Zrównoważonej Mobilności Metropolii Krakowskiej i jej Obszaru Funkcjonalnego (SUMP), który zakłada wdrażanie SCT jako narzędzia we wspólnej walce o poprawę jakości powietrza. Skuteczność wspólnych działań gmin Metropolii Krakowskiej została potwierdzona sukcesami w likwidacji kotłów węglowych, co znacząco wpłynęło na redukcję emisji zanieczyszczeń. Teraz skoordynowane i przemyślane podejście jest niezbędne w obszarze zanieczyszczeń pochodzących z transportu, a wszystko po to, aby zapewnić mieszkańcom możliwość oddychania powietrzem pozbawionym szkodliwych substancji.

Strefa Czystego Transportu – co już zrobiono?
Wdrożenie Strefy Czystego Transportu to nie tylko obowiązek wynikający z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, ale też ważny element strategii ochrony środowiska. Już w 2022 roku Rada Miasta Krakowa przyjęła uchwałę ws. SCT, zakładającą stopniowe ograniczenia w ruchu pojazdów emitujących nadmierne ilości zanieczyszczeń. Aktualnie trwają prace nad jej aktualizacją.

Postulaty gmin Metropolii Krakowskiej
Wójtowie i Burmistrzowie gmin członkowskich Stowarzyszenia apelują o:

  1. Jednolite zasady dla mieszkańców Krakowa i gmin ościennych. Nowe zasady powinny w jednakowym stopniu dotyczyć zarówno mieszkańców Krakowa, jak i gmin ościennych.
  2. Granice SCT dopasowane do realnych potrzeb. Strefa powinna obejmować obszar proporcjonalny do rzeczywistych potrzeb i możliwości organizacyjnych, uwzględniając m.in. lokalizacje parkingów Park&Ride.
  3. Okres przejściowy minimum 5 lat
    Wprowadzenie SCT wymaga czasu, aby mieszkańcy i przedsiębiorcy mieli możliwość dostosowania się do zmian.
  4. Stopniowe wdrażanie ograniczeń
    SCT powinna być wdrażana etapowo, zaczynając od pojazdów niespełniających żadnych norm emisji.
  5. Przejrzystość zasad funkcjonowania SCT
    Jasne i zrozumiałe komunikaty dla mieszkańców dotyczące m.in. granic strefy, pojazdów objętych ograniczeniami i możliwych wyjątków.

Wójtowie i Burmistrzowie Gmin Metropolii Krakowskiej rozumiejąc działania Prezydenta i Rady Miasta Krakowa w zakresie wprowadzenia SCT apelują o to, aby trwająca debata publiczna wykorzystywała pozytywne doświadczenia współpracy w likwidacji kotłów węglowych i doprowadziła do stworzenia rozwiązań, które zyskają szerokie poparcie mieszkańców Metropolii Krakowskiej.

Pliki do pobrania:
2025-02-12