W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa, Sołtysom i byłym Sołtysom przysługiwać będzie świadczenie, wypłacane przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
Świadczenie to przysługuje osobie, która spełnia łącznie następujące warunki:
1) pełniła funkcję sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 i 572) przez okres co najmniej dwóch kadencji nie mniej niż przez 8 lat;
2) osiągnęła wiek:
a) w przypadku kobiet – 60 lat,
b) w przypadku mężczyzn – 65 lat.
2. Przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji.
3. Do okresu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, wlicza się również okres pełnienia funkcji sołtysa na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jeżeli osoba ta następnie pełniła funkcję sołtysa na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
4. Świadczenie nie przysługuje osobie skazanej prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.
Wniosek o przyznanie świadczenia składa się w oddziale regionalnym albo placówce terenowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego właściwych ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy. W przypadku Gminy Kocmyrzów-Luborzyca jest to Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego - Oddział Regionalny w Krakowie, 31-201 Kraków ul. Bratysławska 1A.
Zgodnie z zapisami w/w ustawy do wniosku o przyznanie świadczenia należy załączyć zaświadczenie wójta właściwego dla sołectwa, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa, potwierdzające okres pełnienia tej funkcji.
Aby otrzymać zaświadczenie potwierdzające pełnienie funkcji sołtysa, osoby uprawnione zobowiązane są do złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia na Dzienniku Podawczym Urzędu Gminy Kocmyrzów-Luborzyca (parter).
Zaświadczenie będzie wydawane na podstawie posiadanych rejestrów.
W przypadku braku danych potwierdzających okres pełnienia przez wnioskodawcę funkcji sołtysa, Wójt Gminy wyda postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia. Postanowienie należy dołączyć do wniosku o przyznanie świadczenia w KRUS. W takiej sytuacji wraz z wnioskiem o przyznanie świadczenia wnioskodawca składa pisemne oświadczenie o spełnieniu wymogu potwierdzone pisemnymi oświadczeniami złożonymi przez co najmniej 5 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił w nim funkcję sołtysa.
Informacje na ten temat dostępne są także na stronie: https://www.krus.gov.pl/artykul/swiadczenie-pieniezne-z-tytulu-pelnienia-funkcji-soltysa/
Formularze wniosku o przyznanie świadczenia składanego do KRUS oraz formularze oświadczeń można pobrać na stronie: https://www.krus.gov.pl/bip/formularze-i-wnioski/swiadczenia/